Fikk prøvebo drømmeboligen

Tekst: Øivind Skorve, 25.10.16 Foto/Film: DNB Eiendom

I snitt bruker folk bare 30 minutter på visning. For familien Lende fra Jæren varte visningen et helt døgn.

- Den største fordelen med å prøvebo er at du får langt bedre tid til å oppleve boligen og ta inn alle inntrykk, sier familiefar John Lende. Tidligere i høst fikk han og familien muligheten til å være med på det som må være norgeshistoriens lengste visning.

I et helt døgn disponerte familien en enebolig på Orstad i Klepp kommune som søkte nye eiere. Det hele ble filmet av et proft filmteam, og reklamefilmen snurrer i disse dager på TV-skjermen.

Familie

Familien Lende syntes huset og eiendommen var helt topp.

 - Jeg synes det var en positiv opplevelse, og et morsomt eksperiment for hele familien å være med på. Når du får mulighet til å bo i et hus du vurderer å kjøpe, får du jo et helt annet grunnlag til å ta et veloverveid valg. Du blir kjent med boligen på en helt annen måte enn på en vanlig visning, vi fikk et veldig godt inntrykk av huset, tomten og nærområdet, sier Lende.

 

Bruker for lite tid på visning

Tall fra undersøkelsen DNB Eiendomspuls viser at folk i gjennomsnitt kun bruker 30 minutter på visning. Lende synes det er et paradoks at mange bruker så lite tid på en så viktig beslutning som boligkjøp.

- For de aller fleste er det å kjøpe bolig den aller største investeringen de gjør i løpet av livet. Det er mye man bør sette seg inn i før man legger i bud, spesielt hvis man kjøper et stort hus eller en eldre bolig. Det er viktig å forberede seg godt og ta seg god tid på visning, selv om 24 timer kanskje kan være i overkant for enkelte.

Barn

Barna satte stor pris på egen lekstue i hagen.

 

Et konsept for fremtiden?

Det gjenstår fortsatt å se om prøvebokonseptet blir et reelt tilbud i fremtiden. For DNB Eiendom er dette først og fremst et eksperiment og en del av en kampanje som fokuserer på at eiendomsmegling er i stadig forandring og at kundene forventer innovative og skreddersydde løsninger.

- Det er en del praktiske og logistiske utfordringer til prøvebokonseptet, men for enkelte boligtyper og kanskje spesielt fritidsboliger, kan dette absolutt være aktuelt i fremtiden, sier Hanna Kverneland, eiendomsmegler i DNB Eiendom Jæren. Stikkordet er skreddersøm og relevans. Forskjellige boliger krever forskjellig salgsprosess, og fremover vil vi se flere nye konsepter som er tilpasset ulike målgrupper og eiendomstyper.

 

Fra en bolig til et hjem

Lende forteller at familien fikk mye nyttig informasjon om boligen og nabolaget fra selgerne før de flyttet midlertidig inn.

- De fortalte oss hva de selv satte ekstra pris på med huset, som for eksempel den flotte utsikten fra sofaen i loftstuen som også vi falt pladask for.
På den måten fikk vi en bedre følelse på hva som gjør boligen til et fremtidig hjem. Alt som kan forsterke inntrykket av boligens kvaliteter og hvordan det faktisk er å bo der, synes jeg er positivt.  

Andre leste også